söndag 5 februari 2012

Ramsele nya kyrka

Denna bild låg ute på Tradera igår men tyvärr så missade jag slutet på budgivningen. Kortet är inte så vanligt och jag tror inte att jag sett det sedan jag började att intressera mig för gamla vykort som auktioneras ut.


Jag hittade lite fakta om Ramsele nya kyrka i Ramsele-Edsele Bygd från 1970:

Man började redan i slutet av 1700-talet fundera på ett nytt kyrkbygge. Då bodde det ca 600 personer i församlingen. När bygget satte igång 50 år senare så hade folkmängden ökat till 1600 personer. Församlingsborna enades om att en kyrka skulle byggas och den 8 april 1833 tillkallades kyrkobyggmästare Geting. På 1850-talet så startade man att bygga. Byggmästare blev f. korpralen Lagerstrand. Arbetet genomfördes så att bönderna fick göra dagsverken. År 1853 utsågs Elias Nilsson i Nyland att ha överseende över stenkörslorna. Han fick en arbetsledares fullmakt och hade rätt att inkalla och avskeda. Den 22 mars 1857 påmindes byggmästaren att följa ritningarna. Kyrkan invigdes av biskopen Israel Bergman den 26 september 1858.Det blev en del diskussion om avvikelser från ritningarna och t.ex placerades predikstolen ovanför altaret. Detta gillades inte av alla och arkitekten Hermansson i Sundsvall fick i uppgift att rita en ny predikstol och den kunde tas i bruk 1894. 

1 kommentar:

  1. På en webbsida står om Ramsele nya kyrka: "Enligt obekräftade uppgifter är publikrekordet 1200 personer". Skulle vara intressant att veta när det var och varför. Kanske någon julotta? Om det nu stämmer.

    Vill du läsa mer om Ramsele kyrka kan du läsa denna PDF-fil från Länsmuseet i Härnösand.

    http://media.murberget.se/rapport/data/7/da3a6353-fffd-4f54-875f-1e65eda43aed.pdf

    SvaraRadera